3D, azaz térhatású decoupage

Ha sokat szörfölsz külhoni lapokon, akkor nyilván neked is feltűnt, hogy egy új(?) jelentés társul mostanában a decoupage papír kifejezéshez.


Nézzük, miről is van szó!


A decoupage szó a francia kivágás szóból ered.
Évszázadokkal ezelőtt a kínai mázas porcelánok és lakkmunkák szépségét próbálták visszaadni azzal, hogy papírnyomatok kivágott mintáit ragasztották cserepekre és aztán lakkozták több rétegben a tárgyat - de éppígy festett hatású bútorokat is készítettek a kor mesterei.

A síkfelületet eredményező technika (flat decoupage) mellett párhuzamosan kialakult a térhatású díszítés készítésének technikája is: a 3D decoupage (three-dimensional decoupage)


A 3D decoupage eredete nem tisztázott: van, aki egy Oroszországban máig fennmaradt díszítést tart az első munkák egyikének, ez egy gallyakkal megemelt, festett szirmokból álló virág, ami a XV. században készült – de sokan a zograszkóp (perspektivikus ábrázolású képek) nyomatainak felhasználását tekintik annak.


A 3d decoupage újkori hódításában nagy szerepe volt az 1930-as évek Amerikájában a jótékonyságra ösztönző képeslapoknak: egy család több ugyanolyan képeslapot is kapott, amit az asszonyok elraktak és a szűkös időkben ezeket használták díszítéshez.
Alapnak felragasztották az egyik képet, majd arra halmozták az azonos kép kivágott részleteit egymás fölé, eltartva a szinteket egymástól – így a kép térhatású lett.

Emlékszel még arra, mikor évekkel ezelőtt levegőn száradó gyurmával készítettünk térhatású képeket?! Ott az volt a menet, hogy felragasztottuk a szalvétának az egyik negyedét, majd a másik negyed egy határozott mintarészletét kiválasztottuk és lapított gyurmára ragasztottuk, csak aztán illesztettük fel az alapra - képünk egy részét így emeltük a ki a térből...
Nos, a fenti is hasonló eljárás volt, csak az elnagyolt szalvéta-minták helyett igen részletesen megfestett képeket is használtak alapnak.


Mint ahogy a tradicionális decoupagehoz sem, a 3d készítéséhez sem kell művésznek lenni - ám külföldön mégis mindkettő magasszintű művészeti ággá fejlődött. Angliában, Olaszországban, Franciaországban, Ausztráliában és Amerikában is egyenrangúnak tartott technika a decoupage más díszítés mellett, Taipeiben pedig egy önálló múzeum foglalkozik csak 3d decoupage-alkotások bemutatásával.




Technikai leírás ma:


Minden 3D alkotás egy alapkép és annak részleteinek rétegezéséből és kiemeléséből áll azaz 3D= bázis + szintek .

Szükségünk lesz egy motívumra és annak másolataira, vagy olyan „3d” papírra, amin egy kép és annak fázisokra bontott elemei is szerepelnek.
De használhatunk bármilyen papírt, ha ugyanazon mintából több áll a rendelkezésünkre (pl. a fent említett jótékonysági képeslap) .

A legalsó képet nevezzük bázisnak, erre fogunk építkezni.

A bázist a megszokott módon, decoupage technikával rögzítsük a felületre, ha pedig papírra (pl. képeslap) építkezünk, nem hullámosító ragasztóval, vagy kétoldalas ragasztószalaggal dolgozzunk!

Jöhet az építkezés: szükségünk lesz egy távtartóra, ami a képek részleteit megemelve alakítja ki a térhatást.

Távtartó lehet kétoldalas öntapadós szivacskocka (pl. képeslapnál), vagy szilikon-gumi ragasztó – a szilikon száradása után is megtartja az anyagvastagságát.
Távtartónak egyes esetekben használhatunk beragasztózott dekorgumit vagy gyurmát is, ám ezeket csak nagy mintáknál tudjuk precízen elhelyezni.

Növeli a térhatást, ha a díszítésünket lelakkozzuk fényes lakkal, mert a fényes lakkon másképp törik meg a fény, jobban kiemeli a domborulatokat. De csak akkor lakkozhatunk, ha a kis részleteket teljes egészében szilikonnal rögzítettük - a nem beragasztózott papírszél a lakk nedvességének hatására felpöndörödhet!

Itt egy kép Amy Chen gyűjteményéből, amin jól látszik a fényes lakkozás térhatás-növelése:







A külön erre a technikára gyártott decoupage mintaívekből többfélét is vásárolhatunk a kereskedésekben.
Ezeknél a papíroknál már nem a lágyság, áttetszőség és a vékonyság a fő előny, hiszen minél vastagabb egy papír, annál kevesebb segítséggel és stabilabban tartja meg magát a sok feltornyozott papírréteg, azaz a szint - teljes alátámasztás nélkül is.


3D általános decoupage mintaívek:

Ezeken egy minta azonos nyomata többször szerepel.


Itt az alkotó határozza meg, hogy a bázisra milyen részletesen és mit emel ki.









Step-By-Step papírok:
A papír tartalmazza a bázismintát – és annak meghatározott, egyre kisebb elemeire bontott részletét is.
A minta részleteinek felragasztási sorrendjét számozással segíti a gyártó, ha még nem készítettél efféle 3d képet, bizony elsőre jól jöhet a beszámozás!
Ezeken a papírokon a számok mutatják, hogy a bázisra milyen sorrendben kell felragasztanod a részleteket.





Free style:

Vannak olyan papírok is, ahol a bázis képe több variációban szerepel és az ív tartalmazza a bázis részleteit is - ám azt, hogy melyik alaphoz melyik részletet használjuk fel, mi határozzuk meg. Nekem ez a kedvencem, igen jól el lehet piszmogni a variációk próbálgatásával!




Ebbe a kategóriába soroljuk azokat az íveket is, amin az alapmintával harmonizáló bordűröket, kártyákat, kiegészítő paneleket is találunk, ezeket az íveket egyszerre több technikához is alkalmazhatjuk (3D decoupage, képeslap, dobozkák stb.)










Fotó 3D decoupage:

A bázis ezen egy fénykép – és természetesen az íven a fotó részletekre bontott elemei is megtalálhatóak.
Nekem ez túlságosan élethű, nem a kedvencem...





A fenti besorolások és meghatározások gyártónként és nyelvterületenként változhatnak.



Vannak még ...

-háttérpapírok:
Ezeken a papírokon a karakterekhez illeszkedő háttérképeket, vagy aprómintás, színben a motívumhoz illeszkedő alaplapot találsz. Ide sorolhatjuk a mintás ill. a színes pauszpapírt is.










-stancolt dekorelemek:
Téma szerint megszerkesztett kivágott stíluselemek gyűjteménye. Ezek a motívumok jól alkalmazhatóak 3D kompozíciók kiegészítőjeként.



-matricák:
Ez már nem a gyerek albumjába gyűjthető kategória - hasznos kiegészítője minden papírmunkának. Találunk a önálló díszítőelemeket, betűket, feliratokat, meghatározott formákat, de az adott motívumvilághoz színben illeszkedő bordűröket is.



...és sokan mások...:
Lehetetlen hiánytalanul felsorolni hányféle papírt és kiegészítő alapanyagot kínálnak a gyártók..
Ott van pl. a piramis (gúla, piramid) képsora, ami ugyanazon kép különböző méreteit tartalmazza, ott a teatasak-papír, vagy a vízesés alappapírja... Van pop-up papír, ez gyerekkorunk térbeli mesekönyvét felidéző képek készítéséhez való mintaív. Ezen nem egy kép és annak bontott részletei szerepelnek, hanem egy adott témakörhöz illeszkedő önálló elemek. Itt pop-up technikához árult kinyitható kártyára építjük fel a kompozíciót.
A különböző műfajú mintaívek mellett találunk papírokat a fonalgrafikához, a Lacé-technikához, vagy a Queree, Coluzzle, TissU, Spirella, Incire, stb. technikákhoz – mire a végére érek a felsorolásnak, biztosan születik egy új, kihagyhatatlan technika.



Die–cut pictures, Knipvellen-stansvellen, Stanzbogen-Sneidebogen Feuilles pré-decoupées..., azaz
Stancolt és kivágós ívek :

Van egy másik jellegzetessége is a 3D decoupage papíroknak: vagy nekünk kell a részleteire bontott mintákat kivágnunk, vagy választhatunk stancolt, azaz előre kivágott mintaívet is. Ha valaki az aprólékos részletek kivágásával kezdi a technikával való ismerkedést, könnyen kedvét veheti a vagdosás – ugyanakkor a már kivágott minták miatt könnyen instant hobbivá válhat a díszítés.
Válaszd a középutat: egy-egy különleges minta kedvéért ragadj ollót, sniccert – a gyorsan használható stancolt motívumoknál pedig ne az építkezésre fektess hangsúlyt, hanem a képed alapjának és környezetének megteremtésére.



Amit a 3D Decoupage papírok felhasználásáról tudni kell:

Ha képeslapot, faliképet készítesz, akkor elegendő a szinteket egy-egy ponton szivacskockával elválasztanod egymástól. Ha használati tárgyat díszítesz velük, akkor viszont előnyös, ha a szinteket szilikonos ragasztóval támasztod alá, lehetőleg teljes felületen. Tévhit, hogy csak képeslap díszítésére alkalmazhatóak ezek az ívek, pár fontos szabályt betartva éppúgy lehet ez a papír használati tárgy díszítménye is!



Pár szó a szükséges eszközökről, anyagokról, kellékekről:


Öntapadós szivacskocka:

ez olyan szivacskocka (vagy más alakzat), aminek mindkét oldala ragasztózva van. Képeslap (falikép) díszítésénél elegendően stabil tartást ad a szinteknek. A szintek közti magasságot a szivacs vastagsága adja meg.
Nem szép, ha a szintek alá benézve oldalról kibukkan a szivacs, ezt elkerülheted, ha a rétegek szélét kicsit behajlogatod felragasztás előtt, így a lekonyuló papírszél eltakarja a belátást a szintek közé - ezzel egyben élethűbb térhatást is kialakítasz.

Itt a babaruha felső része alatt jól látszik a szivacskocka - nem látszódna, ha be lenne hajlítva a papír:





Kétoldalas ragasztószalag:

a Pentában jelenleg két szélességben kaphatsz kétoldalas ragasztószalagot. Ez a ragasztószalag olyasmi, mint a cellux, csak mindkét oldala ragad piszkosul.
Jól jöhet, pl. képeslapnál a legalsó szint rögzítésére az alaphoz: levágsz egy darabkát és a szükséges pontokon rögzíted ezzel a legalsó, bázis szintet.



Nem hullámosító ragasztó:

erre jó lehet a stiftes ragasztó, de jó lehet a kenőfejes vagy "csőrös" ragasztó is. Van a Pentában egy Leeho kétfejes ragasztó, ebben azt szeretem, hogy az egyik fej nagyobb felületek beragasztózásához használható, míg a másik végen lévő csőr precízebb ragasztáshoz kiváló.
A nem hullámosító azt jelenti, hogy ha ez a ragasztó érintkezik a 3D papírral, akkor nem hullámosodik úgy fel, mint ahogy egy nedvesebb általános ragasztó használatakor tenné ezt.



Szilikonos ragasztó:


ez olyan "vaskos" folyékony ragasztó, ami száradás után is megtartja a vastagságát, szépen eltartva egymástól és stabilan alátámasztva a szinteket. Használati tárgyak díszítésénél elengedhetetlen az alkalmazása. Vigyázz, legtöbb szilikon nehezen, vagy nem festhető, ha kicsorog a mintád alól, akkor utólag nem tudod majd az alapot festeni, ha szükséges lenne! Fényesre szárad, mint gyermekkorunkban a Technokol: nem szép látvány a papír alól kibugyogott megszáradt ragasztógumó.



Tollkés (pengekés, sniccer):

olyan tollszerű vágóeszköz, aminek a vége egy nagyon éles pengét foglal magába. Igen jó szolgálatot tesz a minták kivágásánál, természetesen nem csak 3D-s papír kivágásakor szükséges, hanem eleve a decoupage technika alapkelléke! Jó időbe telt, míg megtanultam helyesen használni: nem erőből kell vele a papírt nyiszálni, hanem érzéssel, mintha csak rajzolnánk, úgy kell a minta kontúrja mellett végigfuttatni a sniccert.
Ha így használod, másnapra nem áll majd görcsben a kezed. Kell kis idő, míg ráérzel a használatára, de aztán nagyon fogod szeretni, mert meggyorsítja a minta kivágását.



Decoupage olló:

olyasmi, mint a körömolló, csak egyenes a két éle. Ez is a decoupage alapkelléke, nem csak a 3D-s papírokhoz szükséges. Éles, rövidpengés olló, jól lehet vele apró részleteket is precízen kivágni. Itt is szükséges vágáskor kicsit megdönteni. Ha nagyon nehéz az olló szárának szétnyitása, kicsi csavarhúzóval lazíts a szorításon, így a Te kezedre fog állni az olló.





A pengekésre és az ollóra is igaz, hogy csak papírt vágjunk vele, így sokáig megtartja az élét, míg más anyag vágása tönkreteheti azt!



Domborító szerszám (embossing toll):

Különböző méretű lekerekített fejű fémhegy - toll foglalatban. A fémszár végén kicsi golyó van, ennek a golyónak a mérete adja meg a domborító méretét.
Sablon segítségével dombormintát készíthetünk vele papírra, fémlapra – de jól jöhet a 3D motívumok széleinek behajlításánál, ill. a stancolt minták ívről való kitördeléséhez is.
Puha felületen kell használnunk, az alátétünk lehet domborító lap, de akár dekorgumi lap is.
Közvetlen nem alapeszköze a 3D-nek, de képeslap keretének domborításához már elengedhetetlen eszköz.




Csipesz:

Jól jöhet egy csipesz a stancolt minták kitördeléséhez, a minták szélének bedomborításához, szivacsragasztó és a kicsi mintarészletek helyére illesztéséhez is.


Mint ahogy a papírok felsorolásánál, itt sem lesz sosem teljes a kelléklista, ki-mennyire mélyed bele a technikákba, annyiféle speciális eszközt vehet meg - átszúró sablonok, domborító sablonok, lyukasztók, mintavágó ollók, stb. - de ezek már nem is a 3d közvetlen alapeszközei.



A fentiek egy mondatban:
rakosgasd egymásra egy kép ugyanazon másolatának elemeit - és akár hasonló képet is alkothatsz kevés bíbelődéssel, mint a lenti Amy Chen kép - ami amúgy az egyik nagy kedvencem.




Jó rakosgatást!

Léhner Csilla

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html