Fresco, affresco, secco, stucco, تصوير جصي - és egyéb szép szavak

Két példa tegola felhasználására.
Gyors és lendületes alkotás (vagymi) ez - strukturált falfelület utánzása terrakotta cserépen.

Nem házikó készült most a cserépre - bumfordi angyalok hancúroznak rajta, biztosítva így a nem mérsékelten giccses hatást. Nincs karácsony, a minta kicsit sem nyári - ám a csillogásmentes befejezésnek és a nagyon nem téli színek alkalmazásának köszönhetően mégsem lóg ki annyira a "nyári tárgyak" sorából.



Persze a cél nem az angyalok nyáriasítása volt, hanem az, hogy egy olyan tegola készüljön, ami mentes mindenféle ház formátumtól.

Mindkét angyalos felület egyféle stukkó hatást imitál.

A stukkó (stucco) nem más, mint egy vakolt fal, aminek a felületét nemcsak a színe díszíti, hanem a vakolat mintázta is, amit a még képlékeny anyagból alakítanak ki felhordás közben.
De nevezhetjük a lenti utánzásokat freskó, vagy secco hatásúnak is.
Freskó az a falfestmény, amit a még nedves habarcsra festenek - a secco pedig az a festmény, ami a habarcs száradása után készül.

Decoupage technikánál szívesen esünk (essünk!) túlzásokba - a szépen elsimított felületek helyett eleve egy roggyant, antik struktúrát alakítunk ki, amit festéskor színek keverésével foltozásával még igyekszünk kiemelni is.




Domború angyalok

A domború itt persze a cserép domború felületére vonatkozik.
Egy laza fehér alapfestés után felragasztottam a nagyolva körbetépett anygalokat ragasztólakkal.
Míg száradt, a mintamentes területre fehér struktúrpasztát halmoztam, a minta felé elvékonyítva a rétegét.



Lazán hordtam fel a stuktúrpasztát, a végeredmény annál izgalmasabb, minél durvább struktúrát hagyunk meg a pasztás felületen. Minél óvatosabban dolgozzuk szét az anyagot, az annál simább lesz. Itt tényleg jó sietni, és nem odafigyelni a részletekre.
Ha mégis simul a paszta, akkor szivaccsal cuppantsunk a felületére.



Az angyalok hátterének színét (világoskék) egy műanyag tányérba öntöttem, és mellé tettem még fehér akrilfestéket, lilát és sötétkéket. Felváltva tunkoltam a különböző színekbe egy szivaccsal, és a megszáradt pasztára nyomkodtam azt. Ha nagyon sötétedni kezdett a felületem, akkor többet tettem a szivacsra fehér akrilfestékből.
Természetsen az angyalok papírjára is rámentem a foltozásommal.

Alul a mintában lilás árnyalat is megjelent, ezért a cserepem aljára több lila akrilfestéket foltoztam.




Homorú angyalok:

Itt már nem volt elég egy laza aláfestés - ennek a tegolának a belső felén hosszanti gyártási csíkok voltak, amit struktúrpasztával fedtem le.

Ennek a menete az volt, hogy a pasztát előbb a dudorcsíkokra halmoztam, majd az így kialakult réteget a cserép széle felé fokozatosan elvékonyítottam, plusz paszta adagolásával.




Itt is direkt egyenetlen felület kialakítására törekedtem, de nem cuppogós , hanem párhuzamosan futó csíkokat formáztam a felületen.




Ez a pasztaréteg már vastagabb volt, mint a domború cserépnél, ezért ennek egy nap száradási időt hagytam.

Másnap felragasztottam az előző papírról megmaradt, szintén elnagyolva körbetépett angyalos mintát.



Az alápasztázás miatt itt már nem kellett utólag struktúrálni a felületet - elég volt csak a motívum körül, szintén a szivacsos-nyomkodós módszerrel színeznem a fehéren maradt felületet.




Ennek a mintának csak látszólag kék a háttere! Mikor kék színnel próbáltam maszatolni, igen gyorsan rádöbbentem, hogy bizony ez korrekt lila - persze ez a fotón nem érzékelhető...
Szóval, fogtam három lilát (világos-közép-sötét), némi kék akrilt a felhőkhöz, kevés fehéret, majd szintén lazán feltupfoltam a szivaccsal azokat a felületre.

Ha véletlenül rámantem a motívumra, akkor azonnyomban visszatöröltem az akrilfestéket a mintáról.
Itt is jobbak a gyors mozdulatok és a lendületes festés, mert ha nagyon óvatosan visszük fel a festéket, akkor egy homogén színt kapunk csupán, a kívánt foltos hatás helyett.




Ezt a stukkó hatású felületet hihetetlen élvezet ám festegetni, foltozgatni! Befejezni ezt sem lehet, csak abbahagyni - pedig kedvem lett volna még folytatni...


Itt álltam meg a homorú anygalok foltozgatásával:





Mindkét angyalos felületet a végén átkentem hígított decoupage ragasztólakkal, hogy a festék fénye megegyezzen a ragasztott papír fényével.
...azaz, azt hiszem, hogy átkentem...pontosabban szándékomban állt átkenni.

Erre is , mint az eddigiekre csak azt tudom mondani, hogy próbáld ki!

Jó munkát kívánok!

Léhner Csilla

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html