Szórókavics mozaik

Még januárban készült ez a kép: falap, szórókavics, kontúrozó, akrilfesték, metálpaszta és dekorkavics ragasztólakk felhasználásával.



A készítés menete:
Itt falap az alap. A falap nedvesség hatására görbülhet, csavarodhat, különösen akkor, ha nem jó minőségű fára dolgozol. Ebben az esetben célszerű a lap mindkét oldalát egyszerre lekenni vékony réteg ragasztólakkal (hígítás nélkül), mivel így mindkét oldalt egyszerre éri nedvesség, kevésbé deformálódik a falemez.

Ez az előkezelés azért is hasznos, mert szigeteli a fát a lakkréteg, és így később a kavicsok felragasztásakor használt ragasztó sem szívódik be a fába.

Az előlakkozás után grafittal lazán felrajzoltam a mintát, majd megkértem lányomat, többet ne piszkáljon bele a dolgaimba.



A grafit vonalait térből kiemelkedő kontúrozóval kihúztam (kavicskontúr, vagy matricakontúr) .
A minta tervezésénél vedd figyelembe, hogy nagyon keskeny részleteket nehéz kaviccsal szépen kitölteni! Vagy hiányos lesz a minta, vagy a túl "vastag" kavicsszemcséknek köszönhetően nem pontosan rajzolódik az ki.

Külön játékosságot ad ezeknek a képeknek az, ha a motívumrészletek eltérő szintjeit és eltérő struktúráját felakasztáskor egy ferde szögből érkező rávilágítással kiemeljük.
Ezért a figurámat barna akrilfestékkel festettem ki: megvilágításkor jobban kirajzolódik a fő motívumom a háttérből, ezt megfigyelheted az első képen is.



Apróság, de fontos: a kép készítése előtt fúrd ki a falapot és kavicsszórás közben azt ne fedd el szórókaviccsal!
A szórókavics képek túl nehezek ahhoz, hogy ragasztott akasztóval tedd a falra.

A kontúr által határolt területek kaviccsal való beszórása előtt még egyszer érdemes átgondolni, melyik részletre melyik színt szeretnénk használni, nehogy az elnyújtott minták azonos szomszéddal találkozzanak, hiszen akkor nem rajzolódik ki a képünk.

Kiválasztottam egy részletet és jó bőven lekentem kavicsragasztóval.
Egyszerre mindig csak egy részletet ragasztózok le.
A tasakból szórtam a ragasztós felületre a kavicsot, ügyelve arra, hogy a szomszédos mintarészletbe ne potyogjon.
Nagyon aprólékos, elvékonyodó minta esetén fogpiszkálóval igazítom helyére az eltévedt szemcséket.
Szép sorban feltöltöttem az egész képet kaviccsal.

Az akril mellett használtam itt metálpasztát is ez is egy plusz eleme lett az összhatásnak:



Egy napot hagytam vízszintesen száradni a ragasztót és a pasztát.
Jó odafigyelni, hogy véletlenül se emeljük fel ilyenkor a képet, mert a még nem kötött szemcsék lepotyoghatnak!

Száradás után erősen hígított dekorkavics ragasztólakkal átvontam az egész felületet, ilyenkor az esetleg addig nem rögzült szemcsék is biztos kötést kapnak.

Az enyémnél egyszerűbb megoldás az, ha a minták részleteit a kavicshoz hasonló színnel lefested feltöltés előtt, így ahol ritkásabb a szórás, ott sem fog kivillanni a világos alap.

Szebb lesz a kép a kép, ha az élét kontúrozóval lezárod, és a falap szélét illő színnel lefested.
Nekem ez fotózáskor még hátra volt.


Igaz, ez csak "hamis mozaik", de készítése izgalmas - és az erdemény meglehetősen hatásos. Érdemes kipróbálni!

Jó munkát!

Léhner Csilla


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html