Összefoglaló

Az új termékek bemutatása közel sem ért véget, ám mostantól olyan újdonságok bemutatását kezdem meg, amiknek alkalmazásához kicsit jobban bele kell ásnunk magunkat a technikák egyes részleteibe.
Egy kis összefoglaló következik.

A decoupage alapértelmezésben papírból kivágott motívummal való tárgydíszítést jelent. Mostanra ez a sokszázéves díszítési mód igen szerteágazott, ma már a különböző alapanyagok felhasználása mellett a felragasztás utáni díszítés módja is igen sokfélévé vált.

Egy tárgy díszítése akkor válik festményszerűvé, ha a felhasznált motívum belesimul a tárgy struktúrájába és felületébe, nem jó, ha "leugrós" a minta (kivéve, ha direkt ez a célunk).

A minta felületbe való beleolvasztása az alap előkészítésével:

Szalvéta használata esetén ezt nagyon könnyen megoldhatjuk, hiszen a szalvéta anyaga nagyon vékony, így felületi kiemelkedése elhanyagolható - ráadásul a szalvéta annyira áttetsző felragasztás után, hogy elegendő szinte csak az alapot megfelelően kedvünkre színezni.

szalvéta, szalvétatechnika


A rizspapír is légiesen áttetsző lesz, ha azt felragasztás előtt vízzel benedvesítjük, és kissé hígított decoupage ragasztólakkal kenjük fentről gondosan, jól átáztatva így a papírt. Tévhit, hogy parkettalakk alkalmazása a megoldás, a rizspapír nem az alkalmazott ragasztótól, hanem a ragasztó víztartalmától lesz áttetsző, ezért is felesleges nem közvetlen érintésre (fogdosásra) tesztelt építőipari anyaggal díszíteni használati, vagy dísztárgyunkat.

Tehát egyszerűbb esetekben a rizspapírnál is elegendő az alap festése-dísztése.
Ezen a dobozon egy repesztett felületre került a rizspapír (helyesen felragasztva) és vált ezáltal a minta is repesztett hatásúvá:

rizspapír, decoupage papír



Decoupage papír esetén, legyen az soft(vékonyabb), vagy normál papír, bizony nem számolhatunk azzal, hogy az alap megfelelő előkészítése átüt majd a papíron.
És pont a decoupage papír említése vezet minket a következő problémához:

Hogyan lehet még a háttérbe olvasztani a motívumunkat az alapszín gondos előkészítésén kívül?


Két fontos feladatunk van, egyrészt meg kell próbálnunk észrevétlenné tennünk a mintánk szélét(ha van) a felületen, másrészt a motívum színvilágát egységesítenünk kell a tárgyunk színével.



Trükközés a papírszélekkel

Legegyszerűbb megoldásként sokan a mintát tépjük körbevágás helyett szalvéta és rizspapír esetén. Szalvétánál sztem jobb is így, de a rizspapír már kifoghat rajtunk, hiába a tépés, ha a rostok bizony láttatják, hol a motívum széle a sima felületen. Én jóideje az egész díszítendő felületet elsőre leragasztom egy réteg rízspapírral, innentől bárhova is kerül a rizspapírból tépett motívum, ott már szintén rizspapíros alap várja, így nem különül el a minta rostossága, hiszen az egész alap rostos.
Nagyobb tárgyak, vagy üvegtárgyak díszítésénél körbevágom a mintát, így a motívum kontúrja "átviszi" a szemet a sima felületre.


Decoupage papír esetén mindenképpen indokolt az olló használata és bizony a dec.papírok remek motívumválasztéka kárpótol is minket a pluszmunkáért.
Ha határozatlan kontúrú mintával díszítek, akkor amennyire csak lehet, ráhagyással vágom ki a papírt, felragasztás után így van annyi hely a minta körül, hogy csiszolópapírral le tudjam koptatni a papírvastagságot a minta sérülése nélkül.

Felragasztáskor ragasztózom az alapot, nedvesítem a papírt, MAJD AZTÁN ragasztózom azt is, ez nem csak a papír felpuhulása miatt szükséges, hanem azért is kell, mert a ragasztós felülettel érintkező száraz papír piszok gyorsan kiszippantja a ragasztó nedvességtartalmát, és odaköt a papír a felülethez, mielőtt azalól a levegőbugyborékokat kipréseltük volna. Elengedhetetlen a papír nedvesítése és ragasztózása azért is, mert csak a nedves papír képes száradás közben felvenni a felület struktúráját (már, ha van).
A körbevágott motívum széle többszöri lakkozással simítható bele a felületbe.

Hogyan lehet a háttérhez igazítani a motívumunk színét?


Többféle árnyalási módszer létezik, idővel mindenki kialakítja a maga stílusát a maga szóhasználatával együtt :) lesz így maszatolás, töcskölés, tupfolás, stupfolás, satöbbi, egyes ágait fellelhetjük wet'n wet, pittorico, aquarell név alatt is, készülhet krétával, akrilfestékkel, vizes vagy oldószeres patinával, de még a gyerektől lenyúlt színescerkával is.

Kezdjük az egeres tálcával.

Itt a papír rizspapír volt, a minta fehér háttéren volt.
Fehérre festett tálcára került a körbetépett motívum, majd világoskék és fehér akrilfestékkel alakítottam ki a minta környezetét. Egy keverőtálba (megfelel a műanyag tányér is) tettem a két színből egy keveset, majd egy szivacsot nyomtam a festékekbe felváltva, azzal maszatoltam körbe a mintákat úgy, hogy a motívumokra is rámentem.

Az egész tálcát így színeztem kékesre, majd a végén egy ecsetet mártottam a fehér festékbe, az ecsetet többször végighúztam egy Blikken, így tuképp alig maradt rajta festék, ezzel az aligfestékes ecsettel húztam meg a tálca széleit.

Ezt hívjuk szárazecsetelésnek - annyira kevés festéket hagyunk az ecseten, hogy az szinte száraz.


szalvéta, szalvétatechnika



Itt könnyű dolgom volt, hiszen ennél a mintánál nem kellett precízen dolgozni, bőven volt hely a motívumok közt - a foltosra maszatolt háttér készítése nem igényel nagy odafigyelést sem.


Az akrilfesték a népszerűségét a festészetben való megjelenésekor annak (is) köszönhette, hogy az olajfestékhez képest gyorsan szárad.


Ez az előny nálunk hátránnyá válhat, ha az egeres tálcához képest sűrűbb és aprólékosabb motívumot kell a háttérbe igazítanunk, vagy kialakítani egy minta környezetét. Ebben az esetben érdemes lassítót használni...


...pl. ennél a doboztetőnél is:

a szalvéta felragasztása után a szalvétával harmonizáló színekből készítettem az árnyalást a minta köré úgy, hogy az akrilfesték száradását lelassítottam akrilfesték lassítóval.

Így nemcsak a maszatolásra és az árnyalatok összemosására volt hosszabb ideig lehetőségem, de könnyebben tudtam az esetleges túl erősre sikerült árnyalást is visszatörölni, mielőtt az akrilfestékem visszaszedhetetlenül a felületre kötött volna.

rizspapír, decoupage papír



...aztán itt vannak az üvegek.
Nem elég, hogy mindent fordított sorrendben kell csinálni, de sokszor úgy kell a minta körül árnyalnunk, hogy színoldalon nézzük, amit a hátoldalon "vakon" maszatolunk.
Bizony, ilyen esetben is jól jön, ha nem szárad azonnal az akrilfesték!

A lenti tányér részletes készítése később - most csak nagy vonalakban:

-"csíkot repesztünk" az üvegre,

-a kivágott mintát felragaszjuk az üvegre, fenrtől is gondosan ragasztólakkozva, majd

-a minta hátoldalát lefestjük fehérre,

-akrilfesték lassítót keverünk az árnyaláshoz kiválasztott festékekbe (itt lila, fehér, pici zöld)

-majd felváltva mártogatjuk az akrilfestékbe az ecsetünket, és a felületen összemossuk a színeket. Ha a festék így is gyorsan szárad, még egy kicsi lassítót keverünk hozzá.


rizspapír, decoupage papír




A mozaikos doboznál fentről árnyaltam a szalvétát, a szögletes tányérnál körbevágott minta kapott új hátteret. Mindkét esetben a ragasztólakk rétege védte meg a papírt attól, hogy a festék foltosan beszívódjon vagy átüssön a mintán.


Most pedig következzen egy módszer, amivel a fehér színű papírt színezhetjük el FELRAGASZTÁS ELŐTT!


Ezt a papírt használtam - fehér a háttere, a motívum kivágáshoz macerásan aprólékos:

rizspapír, decoupage papír

Ha körbe is tépem, esélyem sincs az üvegre való ragasztás után színezni...

Ezért

1., fogtam egy genotermet, olyat, amit üvegmatricához is használhatunk

2., lefektettettem rá egy nagyobb fehér rizspapírt

3., ráragasztottam decoupage ragasztólakkal a körbetépett mintámat,

4., majd az egészet gondosan fentről átkentem decoupage ragasztólakkal, hogy ne szívja be a rost az akrilfestéket.

5., megvártam, míg megszárad a ragasztólakk, és

6., lassítóval kevert akrilfestékkel körbeszíneztem a mintát. Mindenhol.

Ezt az eredményt kaptam:

rizspapír, decoupage papír


Könnyedén árnyalhattam, hiszen a papíron lévő ragasztólakk ugyanúgy védte a papírt, mintha az már egy tárgyra lenne ragasztva.


Az egészen apró részleteket is ki tudtam dolgozni így.


rizspapír, decoupage papír



Amit így kaptam nem más, mint egy réteg ragasztólakkal és egy réteg "akrilfátyollal" megnövelt vastagságú rizspapír - ami tökéletesen alkalmas a további munkához!

Megvártam, míg az akrilfesték is megszárad (lassító használatakor ez hosszabb idő!), majd a kapott, kedvemre színezett papírt felragasztottam a tányér hátoldalára.

Úgy használtam az elszínezett papírt, mintha az sima decoupage papír lett volna: mivel ragasztólakk csak a színezett oldalára került, a hátoldalt ért nedvesség felpuhította annyira a papírt ragasztás közben, hogy az szépen kisimult a tányéron.

rizspapír, decoupage papír


Ez amúgy lila, csak közben lement a nap

...reggelig folytathatnám az árnyalás-maszatolás módszereit, sorolhatnám a folthagyó eszközök nevét is, de most egyelőre ennyi. Csak bíztatni tudlak, hogy bátran nyúlj a festékekhez, hiszen nem csak a tárgyad lesz egységesebb, hanem a színek összemosása bizony felettébb jó szórakozás!
Befejezni nem, csak abbahagyni lehet!


Léhner Csilla

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html