A lassító

A lent leírt árnyalási technikáknál már említettem, hogy az akrilfesték gyors száradását lassítóval befolyásolhatjuk.

Most egy konkrét példa a lassító alkalmazására:

Csíkosan repesztett tányér

Hozzávalók:
--Pentart kétfázisú repesztőlakk
--Pentack maszkoló ragasztószalag
--Pentart akrilfesték
--Pentart lassító
--rizspapír







Egy szögletes tányér alsó harmadára elkészítettem a repesztést.
Ilyenen hatásos, de egyszerű repesztett részeket maszkoló ragasztószalaggal tudunk készíteni.
Maszkoló, vagy festőszalag a neve annak a krepp ragasztószalagnak, amivel a festők leragasztják a villanykapcsolókat, vagy az ajtófélfát azon a helyen, ahol nem szeretnék festékkel összekenni. Ez a ragasztószalag jól tapad, ám a munka befejezésekor könnyen lehúzható.

A tányér aljára felragasztottam párhuzamosan két csík maszkolószalagot, köztük akkora rést hagytam, amekkora repesztést szántam a tányérra. Vigyázz, a tányér ugyan szögletes, de kicsit igazgatni kell a ragszalagot ahhoz, hogy ne tartson nagyon össze a repesztett csíkunk a tányér domborodó két szélén.

A ragszalagok felragasztása után hagyományosan, az eddig ismert módon repesztettem a tányér szabadon maradt részét, előbb felvittem az első fázist, majd annak száradása után a második fázis repesztőlakkot. Az ujjammal szétpaszáltam, így a repesztés nem az ecsetvonások mentén alakult ki, hanem egyenetlenül.

A második fázis száradása után a repedéseket emeltem ki, és itt jön a lassító!
Egy festékkeverő edénybe lila akrilfestéket tettem, és rácsepegtettem pár csepp lassítót - az így kapott elegy alkalmas lesz vízállóra száradó repesztőlakk repedéseinek kiemelésére, hiszen nem köt oda a felülethet, van időnk azt a száradás előtt visszatörölni a felszínről!

Ezt csak olyan repesztőlakkal tudjuk megtenni, aminek a második fázisa vízállóra szárad.
És bár nem olyan nagy szám, de gondolj bele, hányszor szeretted volna már az aktuálisan kikevert festéked színével kiemelni a repedéseket?! Ugye, hogy nem is olyan rossz?!

Tehát lett egy lila repesztett csíkom, amikor minden részlete megszáradt, lehúztam a maszkolószalagot.




Következő lépés a kivágott motívum felragasztása volt.
Lekentem ragasztóval a felületet, majd arra került a benedvesített kisimított minta, arra pedig szintén ragasztólakk réteg - ez fontos, mert a papír áttetsző, emiatt a hátoldalát festeni kell (itt) fehér színnel.

Lefestettem a minta hátoldalát, majd ismét egy keverőtálba nyomtam fehér és a repesztésnél használt lila akrilfestéket. Mindkettőhöz cseppentettem a lassítóból, majd összekevertem őket a keverőtálon.

A festékek összetétele színenként más, így több-kevesebb lassítóval tudjuk ugyanazon száradást elérni. Ha úgy érzed, keveréked túl gyorsan szárad, akkor cseppents még pár cseppet a festékre, és tégy egy próbát!
Lassítót mindig egy keverőtálon adagold (vagy pl. műanyag tányéron), sose töltsd bele azt a festékes flakonodba!

Egy régi, nem túl puha , ámde nagyon kopott rövidsörtéjű ecsetet hol a lila, hol a fehér festékbe mártogatva részletenként hordtam a felületre a színeket, hogy mikor a fehér és mikor a lila volt többségben az ecseten, azt a minta határozta meg.


Ha valahova túl erősen ment véletlen az egyik szín, nem bántam, hiszen a lassítás miatt volt időm visszaszedni a felesleget, de ugyanígy a felületen is össze tudtam mosni a színeket.

Haladtam szépen sorban márványosra kenegetve a színeket, az egyik virágfej köré tettem pici zöldet is.

Átkentem foltosan a repesztett csíkomat is, és a tányér sarkába ismét kicsi több lila festéket hordtam.

A tányér szélét-élét sem hagytam ki, inkább legyen rajta több festék, mint a végén pár lyuk. Száradás után az élekről a felesleges festéket csiszolópapírral koptattam le.

Végül a védelem érdekében kétszer lelakkoztam a tányéromat.




Itt szintén nem az adott tányér duplikálására buzdítalak, hanem a lassított akrilfesték használatára! Nemcsak a tányér háttérszínét festheted így kedvedre, de a repesztés színét is magad határozhatod meg!
És hidd el, ez sokszor jól jön!

Jó munkát!

Léhner Csilla



ui: most a repesztés, aztán az aranyozás majd az antikolás leírás következik

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html