Tovább....

Ismét visszatekintés..., most a repesztőkről.
Vegyük sorra, mifélék vannak.

Ódon tárgyak pergő festékének repedése

Elsőre itt az egylépcsős repesztő, amit neveznek egyfázisúnak, köztes repesztőnek, de akrilfesték repesztőnek is.
Lényege, hogy a rákent akrilfestéket repeszti meg, a repedésekben a repesztő alatti felület színe jelenik meg.




Ha bővebben érdekel, katt ide egy régi bejegyzéshez: egyfázisú repesztés leírása


Régi tárgyaink felpattogott lakkrétegének repedése

...aztán itt a másik repesztőfajta, amikor nem akrilfestéket, hanem egy átlátszó lakkréteget repesztünk meg, a kialakult repesztéseket pedig kiemeljük.
Ez kétlépcsős, kétfázisú, vagy felülrepesztő néven szerepel a köztudatban.



Ennek a repesztőnek a rajzolata és a repedés vastagsága függ a felvitt rétegek vastagságától, nagy előny, hogy a repedések vastagságát és a kialakult szigetek nagyságát is magunk határozhatjuk meg, így ez a repesztő tökéletes hajszálvékony, de rianásszerű repedések készítéséhez is. Vízállóra száradó második réteget eredményez.
Bővebb leírásért katt a kétfázisú repesztés leírásához !


Aztán itt egy harmadik repesztés, ami szintén a kétfázisúak családjába tartozó repesztő

Kerámia és más mázas felületek repedése

Ínyenceknek ajánlott az új Pentart finomvonalas repesztőlakk!
Hogy milyen is a repedése, legjobban azzal szemléltethetem, ha megemlítem a jó öreg Sentát, vagy a máig kapható egyéb vízoldékony második réteget adó repesztőlakkokat (van pár).
Nevével ellentétben a lényege nem a hajszálvékony repesztésekben rejlik, hiszen azt a klasszikus pentás repesztővel is el tudjuk érni, hanem a rajzolatában!



Nézd csak meg - íves rajzolat, viszonylag nagy szigetek, mintha a nagyi porcelántányérját néznénk! Közelről megnézve egy régi mázas falicsempe is ezt a rajzolatot mutatja :)



...az ilyen kagylós repedésnek sajnos ára van, a második réteg nem szárad vízállóvá, a repesztések kiemeléséhez nem használhatunk vizes rendszereket, és a második réteget gondosan le kell zárnunk nem vizes befejezőlakkal.
De megéri - mindhárom fenti repesztővel tudunk hajszálvékony repesztéseket elérni, de üvegen talán mégis ez a legelegánsabb a rajolata miatt!

Hogy hogyan tudjuk a hajszárítóval szabályozni a repedés nagyságát, hogyan és mivel kell kiemelni, majd lezárni a repesztéseket, leírom a folytatásban a fenti óra készítésének bemutatásakor!




A repesztés nem mai hóbort, és nem csak a decoupage technika tartozéka.

Keramikus és fazekas művészeink is használtak(nak) olyan mázakat, amik az égetés során megrepednek. Régen a kiégetés után háriszos-porcelános kagylósra repedt mázú tárgyakat vízben oldott grafitba mártották, a szürke lé beszívódott a terrakottába az összetöredezett mázon keresztül, így szépen kiemelte a repedéseket. Repedezett hatást értek el hirtelen lehűtött mázzal is.
A hetvenes években nagy divat volt az efféle tárgyak készítése a szövetkezetekben.

Sokkal autentikusabb gyönyörű, kevésbé tervezett repedéseket láthatunk régi raku kerámiákon. Ott a sík kagylós repedések mellett megjelenik a már-már térhatású repedt felület is. Érdemes rákeresni a raku szóra a google-ban! Gyönyörűek, nem?

Szintén a repedezett felület szerelmese volt Gorka Géza, akinek a nevéhez fűződik a kraklé zománctechnika kidolgozása.
A kiváló formái mellett ez is a jellegzetességévé vált a tárgyainak, ezt is ő készítette:






...tehát repeszteni jó: gyorsan és egyszerűen díszíthetjük tárgyunkat.

Használjuk ki a repesztők sokféleségét - szerintem érdemes!



Léhner Csilla

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html