MDF

A hobbitechnikában itthon kevésbé elterjedt anyagról szeretnék most kicsit mesélni.
Ez az anyag az MDF, ebből érkezett pár új fatermék a Pentába.

Az MDF finom rostokból préselt farostlemez (kábé).
Előnye a mi számunkra, hogy jól festhető, nem deformálódik, azaz nem fog díszítés után sem szétcsattanni az ebből készült tárgy. Hártánya, hogy kicsit nehezebb, mint egy rétegelt lemezből készült tárgy.
Nem szívja a nedvességet, ez jól jön, hiszen az első festés után nem szükséges visszacsiszolni a felületet, mert nem kunkorodnak fel rajta víztől megduzzadt szőrös szálkák.
Mivel jóval sötétebb, mint a rétegelt lemez, itt mindenképpen festeni kell az alapot, ha egy világos szalvétát szeretnél rátenni.

Az MDF anyag jól marható, ez azt jelenti, hogy a tárgyak pereme és éle vmi mintázatot kaphat gyártáskor. Ezt a mart szélt érdemes díszítés közben kiemelni.



Éa akkor konkrét példák a díszítésre:



Az első a konyhai eszköztartó, vagy egyszerűbben a fakanáltartó.
Előástam mármár közhelyesnek számító konyhai szalvétáimat, papírjaimat - és jól el is vetettem mindet.
Végül a díszítés roppant egyszerű módját választottam: lekentem az egészet sötétkékeslilás fesékkel (egy réteg elég volt), és ragasztópisztollyal ráragasztottam a konyhai vitrázsfüggönyöm maradékát. Most kivételesen nem maszatoltam össze a csipkét festékkel, hanem többször átkentem lakkal, hogy tisztítható legyen, mégiscsak a konyhába kerül majd... A lakk nemcsak megvédi, hanem egész felületén rögzíti is a csipkét az alaphoz.

Most jött a mart szél kiemelése: szárazecseteléssel nagyon kevés fehér festéket hordtam az élekre, majd a fakanáltartó kék tetejét is fehér festékkel lágyítottam.




Nekem nagyon tetszik ez a forma, jó volt díszíteni, de nem éltem még ki magam a fenti elkészítésével...
Ezért fogtam egy másik fakanáltartót, és fejreállítottam.



Olyan így, mint egy oszlopfő, valaminek a tartója. Nálam ez a valami most egy gyertya lett.



Mindenféle alapozás nélkül az egész felületet lekentem füstfólia ragasztóval, majd beborítottam aranyszínű pehellyel. Az egyik oldalára felragasztottam egy szalvétát, majd a négy oldalt és a tetejét finomvonalas lakkal megrepesztettem.
A repesztést umbra antikoló pasztával emeltem ki, és a mart szélre is kentem bőven a pasztából. A repesztett felületről és a szélekről sem töröltem vissza teljesen, így a gyertyatartó formáját jobban kihangsúlyozza az antikolás.












Egy jó nagy aranyszín gyertyát tettem az így kapott oszlopomra, és hogy ne látszódjon a nem teljesen sima alja, egy aranyszínű bortnit ragasztottam a gyertya alja köré.

A fejreállított fakanáltartóra kerülhet bumfordi angyalka, egyéb mécsestartó, de akár a legkisebb négyzetes üvegtányér is rákerülhet zselégyertyával vagy gyertyareszelékkel.

Ha nem is az eredeti alkalmazás ez, de nekem nagyon bejött! :)

Díszítettem még papírtörölköző tartót is.





Itt a sötét alapra egyfázisú repesztőlakkot tettem, majd foltosan fehér színű akrilfestéket kentem fel a felületre. A tartó felső részére rizspapírból tépett mintát ragasztottam. Figyelj a díszítéskor: a tartó egy részét a papírtekercs kitakarja majd!


Díszítettem konyhai fogast is, itt a sötét alapot összemaszatoltam fehér festékkel, majd alaposan kinyomkodott festékes szivaccsal mintát stencileztem a felületére.





Most a fűszertartók és a peremes doboz díszítésébe kezdtem.
Apropó, peremes doboz...Beletettem három dobozka teát, igencsak jól mutatnak benne, és bár ez a doboz nem rendelkezik a filtertartók osztott lapkájával, a teásdoboz tetejét levágva majd így is remekül szolgál teafilterek tárolására is!
Néz csak meg:




Szerintem érdemes megismerkedni az MDF tárgyakkal, anyaguk és formájuk új lehetőséget adnak a díszítésre!


Léhner Csilla

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
 
google0b5ce77239ac38b5.html